Reparation af en cykel

Repairing a bikeLige meget hvor godt man vedligeholder sin nye cykel, så kan man nok ikke undgå, at den skal til reparation ind imellem. Der er ingen cykler, der er så gode, at de aldrig går i stykker. Allerede om vinteren vil man kunne mærke, at det kan være hårdt for cyklen. Det er frostvejr, og den vejsalt, der bliver brugt, gør desværre, at kæden og tandhjulene nemt ruster. Har kæden ikke fået olie nok, så risikerer man, at den knækker, og så skal man anskaffe sig en helt ny kæde. Tandhjulene vil heller ikke virke, som de skal, hvis de først er rustet for meget, og så skal krans og krank skiftes, så cyklen virker igen.
Punkteringer er også en klassisk grund til reparationer. Små og skarpe sten, glasskår og torne er nemlig et dæks største fjender, og lige meget hvad man gør, så kan de ikke helt undgås. Man kan sikre sin cykel med gode dæk, og der kan også sættes en solid gummiring inden i hjulet. Dette vil holde mange skarpe genstande ude, men ikke dem alle. Når man er punkteret, så kan en cykelhandler enten lappe slangen eller skifte den helt ud. Er det et lille hul, vil en lapning være helt fint, og slangen virker som før. Større huller og huller, som sidder meget tæt på ventilen, kan ikke altid repareres, og her er løsningen at skifte hele slangen i stedet. Det er her, at man kan bede om en forstærkning i form af en gummiring mellem dæk og slange, så muligheden for punktering bliver mindre i fremtiden.
Bremser skal også repareres, for det er vigtigt, at de virker, som de skal. Har man bremseklodser, skal de sidde godt, så bremsen fungerer, men når de bliver slidt, skal de skiftes ud, så man igen kan bremse, som man skal. Det og alle andre reparationer kan en cykelhandler hjælpe med.

Add Your Comment